niedziela, 16 września 2012

Jak szybko pozbyć się chrypki ?


Jak szybko pozbyć się chrypki?

Zmiany dotyczące barwy głosu. Chrypka utrzymująca się ponad 2 tygodnie może być pierwszym sygnałem , aby zastanowić się nad zdrowiem naszej krtani i udać się do lekarza. Podczas chrypki następuje niezupełne domykanie się fałdów głosowych. Drgają one z innymi częstotliwościami, a wtedy wytwarzane są rożne fale akustyczne, nieprawidłowy rytm , artykulacja.

We własnym zakresie chrypkę związaną z przeziębieniem można łagodzić stosując tabletki do ssania, roztwór soli emskiej, inhalacje, płukanie gardła naparem z szałwii, rumianku. Ważne jest przyjmowanie większej ilości płynów (woda niegazowana, siemię lniane, herbatka rumiankowa), unikanie ostrych potraw, palenia papierosów, alkoholu oraz klimatyzacji. Pomocne jest używanie nawilżaczy powietrza i wietrzenie pomieszczenia.Podstawowa zasada to nie mówić szeptem. Obciąża on bardzo nasze struny głosowe.

Dziś szukałam w wielu źródłach, książkach , internecie ćwiczeń na szybkie pozbycie się chrypki. Takowe nie istnieją.To stan chorobowy ,z którym trzeba obchodzić się ostrożnie.

Nasze rady:
- zjedz kilka suszonych owoców, mogą to być śliwki, morele. Chodzi o owoce które mają miąższ. 
- picie gorącej herbaty nie jest zalecane, ale letniej owszem. I to takiej z PODWÓJNĄ cytryną i POTRÓJNYM cukrem. 
- herbatka owocowa, kilka łyków. ( musi być chłodna)
- rozgryź dwie kapsułki witaminy A+E
-połącz trzy polopiryny S z połową ciepłej przegotowanej wody

Przygotowałam jednak zestaw paru ćwiczeń, które pomogą na pewno oczyścić głos, poćwiczyć pierścień zwierający gardła. Grunt to regularne ćwiczenia.


Ćwiczenie 1. Moje ulubione, które polecam robić codziennie 3 razy. Opisywałam już je, ale zrobię to jeszcze raz.

Ustań prosto w lekkim rozkroku. Schyl się dotykając palcami dłoni podłogi ,z wyprostowanymi nogami. Teraz powoli jednocześnie wykonuj trzy czynności. Pierwsza to powolne unoszenie się do góry , po kolei, każdy kręg. Druga to spinanie mięśni od stóp aż do szyi. Trzecia wsysanie powietrza, zrób " dzióbek" i po prostu rób długi wdech, aż zepniesz wszystkie możliwe mięśnie i wyprostujesz się. Z rękoma do przodu zrób szybki wydech, aż poczujesz pustkę w płucach.

Ćwiczenie 2. Połóż się na wznak . Dłoń stroną wewnętrzną na czubku głowy i wymawiaj płynnie m i n. Staraj się tak kierować dźwięk , by uzyskać dokładne wibracje własnie w tym miejscu. Celem tych ćwiczeń jest uruchomienie rezonatorów głowowych i uświadomienie sobie miejsc wibracji i drżeń.

Ćwiczenie 3. Utrzymując dziek na jednym tonie i przedłużając m oraz samogłoski wymawiaj ( na leżąco): siaaaałaaa baaabaaa mmmaaak, niee wieeedziaaałaaa jaaak, aaa dziaaad wieeedziaaał, nieee pooowieeedziaaał, aaa tooo byyyłooo taaak.

Ćwiczenie 4.
Powtarzamy : ŋga, ŋgo, ŋgu, kap, kap, kap, kap
Ziewamy z szeroko otwartymi ustami.
Wymawiamy krótko samogłoski przy szeroko otwartych ustach. W lusterku widoczne są ruchy podniebienia miękkiego i tylnej ściany gardła.

Ćwiczenie 5.
Przyłóż wierzch dłoni pod brodę i wypowiedz zdanie: Siała baba mak, nie wiedziała jak, a dziad wiedział, nie powiedział , a to było tak. Zwróć uwagę na ruch żuchwy w dół.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prześlij komentarz