czwartek, 28 lutego 2013

Niedosłuch u dzieci

Słuch dziecka jest bardzo ważny w procesie nauki mówienia i uczenia się. Odpowiednio szybkie wychwycenie wszelkich nieprawidłowości może być z korzyścią dla Twojego malucha. Są pewne symptomy, które mogą świadczyć o tym, że dziecko ma problem ze słuchem.

1. Dziecko nie reaguje na polecenia.
2. Jest nadpobudliwe.
3. Słucha głośno radia bądź telewizji.
4. Ma problem z uczeniem się.
5. Często pyta o powtórzenie jakiejś frazy.
6. Ma trudności przy zabawach słuchowych i rytmicznych.
7. Niechętnie przyłącza się do śpiewu i tańca.
8. Mało i niechętnie mówi.
9. Nie reaguje na dźwięki takie jak odgłos domofonu.

Jak sprawdzić słuch u małego dziecka? Możemy to zrobić w domu, warto jednak mimo wszystko udać się do laryngologa w przypadku choćby podejrzenia niedosłuchu. Dopiero przy wykonaniu całego szeregu odpowiednich badań można stwierdzić w jakim stanie jest słuch szkraba.

Niech dziecko zajmie się swoją ulubioną zabawką. My usiądźmy w małej odległości od niego, ale tak, by maluch nas nie widział. Weźmy kilka rzeczy: klocki, coś metalowego, dobrze jeśli jeśli mamy w domu cymbałki bądź trójkąt. Stopniowo zaczynajmy od najcichszego dźwięku. Jeśli dziecko nie reaguje, możemy powtórzyć dla pewności kilkukrotnie dźwięk (czasami wasza pociecha będzie tak zajęta zabawą, że po prostu nie zwróci uwagi na dźwięk). Jeśli cały czas nie zareaguje, pójdźmy na konsultacje do laryngologa.

Niedosłuch ma wiele przyczyn, ważne jest, aby odpowiednio wcześnie znaleźć przyczynę i zająć się dzieckiem z podejrzeniem niedosłuchu. Problem lekceważony będzie miał wpływ nie tylko na mowę, ale i cały rozwój dziecka.


sobota, 23 lutego 2013

ćwiczenia dykcyjne - poezja

Wiersze czytamy na głos, na początku powoli , potem coraz szybciej, bardzo szybko i coraz wolniej, a na koniec najwolniej. Dociskamy końcówki poszczególnych wyrazów. 

J.Tuwim, Z wierszy o Małgorzatce

1.


"ja w góry ja od gór

na hory na wierhy
hornym jarem w czarny bór
z boru ja na czehry
na czehry na urhy
na hongry na huzary
na wichry na wędry
na żebry na hungary -
na wędry na udry
na hory na hongrowiany
a ganiaj do d'oganiago
naj smiga da na cygany!
w báłgary w báłkany
w istambuł w pustynie
w araby w mazuwary
da na hindackie stepynie
ste-pynie stepia-ny
prastare istukany
na gangi na gandziary
gań d'ganiaj go na cygany!
step-zastep
step-topot
step-potop kopytary
top stepem
top trawami
trawy kopcem za mazuwary!"

2.
ten jej tancerz, Dżuli imieniem,
Twardy w ramionach, pierś - łuk,
Kámienie, kámienie, o-oj kámienie,
Kámienie, kámienie, ná szosie tłukł.
Patrzy dziewczyna:
wrząca smołą czupryna,
oczy - arabia,
tors - brąz,
pot
z torsu
miedzią
spływa,
oczy - arabia, smolista oliwa,
a każdy cios - wstrząs,
a każdy cios: tors - brąz.
"Cygan, Cygan, gdzieś ty bywał?
Ze mną tańcował, ze mną śpiwał.
Czegoś uciekł? Kamienie tłuczesz.
Widzisz? Ręka. Włosy nią uczesz,
Uczesz włosy żywym grzebieniem,
Żebyś był ładny - i chodź w pląs!
Kámienie, kámienie, tors-brąz!
A na mnie - dotknij - tylko ta kiecka,
Cieniuśka - czujesz - nie!!! grzech!
A moja mama z domu Różniecka,
A ojciec..." - prysła, i w śmiech, w śmiech!
Kámienie, kámienie, o-oj kamienie,
A w lesie mięciutki mech... mech...
I zerwała kłos jęczmienia wąsaty,
Niedaleko stanęła - o kłos,
I łaskocze go kłosem włochatym,
Kłośnym włosem łaskoce mu nos...
"Cygan, Cygan, gdzie masz wąs?"
I chichoce chutliwie, tkliwie,
Aż - rozbłysło pełganiem w hebanowej oliwie
I pod brązem wystąpił - pąs,
Ale jeszcze wali uporczywie:
Tors - brąz, tors - brąz,
A ta bliżej, bliżej, o włos,
Coraz chytrzej, coraz urodziwiej...
. . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . .
Wiesz, jak pachną w upał pokrzywy?
Tak pachniała.
I jeszcze mlekiem gorącym,
I macierzanką, gdy nieomal
Ogniem liliowym pełga, palona
Przepiorunowym słońcem.
I nie myrrhą, ambrą i nardem,
Ale łożem żarkim i twardym
Z tłuczonego kamienia,
I nie górnym cedrem libańskim,
Ale sinym dymem cygańskim,
Pachnącym jak sama ziemia


Ułańska Fantazja , Wojciech Młynarski

A że nie z każdej mej piosenki
Gorycz wyziera ze zgryzotą,
Więc do Nastazji, mej panienki,
Myśl zwracam, bo mnie wzięła oto

Ułańska fantazja,
co rusza z kopyta i na oślep rwie,
Ułańska fantazja,
która przeszkód nie zna, nie!
Ułańska ochota,
Gdy serce jak trąbka gra (taba taba ta)
Ułańska tęsknota,
By miłować aż do dnia

(Mama się pyta)
"Ach, kto tam? Nastazja?"
"Ach, kot to, pani matko, kot!"
Ułańska fantazja,
Więc ją chwytam, chwytam w lot

Nastazja, małmazja,
Altana i na niebie nów,
Ułańska fantazja,
Jak mnie chwyci, szkoda słów,

Niech tedy morał z tej piosenki
Przez myśli prześwituje płoche,
Że nic nie zdziałasz u panienki
Gdy nie wykrzeszesz chociaż trochę

Ułańskiej fantazji
co rusza z kopyta i na oślep rwie,
Ułańskiej fantazji,
która przeszkód nie zna, nie
Ułańskiej ochoty,
Gdy serce jak trąbka gra (taba taba ta)
Ułańskiej tęsknoty,
By miłować aż do dnia

Niech płynie małmazja,
Niech Amor swój sposobi grot,
Ułańska okazja,
Więc ją chwytaj, chwytaj w lot,

Aż panna kochana,
W ramiona rzuci się raz dwa,
Innego ułana
Co fantazję większą ma.

Innego ułana
Co fantazję większą ma.






A teraz kilka tuwimowych smaczków przyjaznych oku. Każdy z nas ma swoje prywatne książkowe kolekcje. 














czwartek, 21 lutego 2013

Jak sprawić, by dziecko ćwiczyło z nami?

To dość trudny temat. Same spotykamy się w naszej pracy z dziećmi z różnymi sytuacjami. Czasami maluchy mają po prostu zły dzień i nie chcą współpracować, są jednak dni, kiedy ochoczo przystępują do ćwiczeń. Jak sprawić, by wspólne zajęcia były dla obojga przyjemnością?
Nagrody i kary. Dobrze jest pokazywać maluchowi, że jego praca jest doceniana. My lubimy dawać kolorowanki albo naklejki. Najlepiej jeśli na bieżąco chwalimy dziecko mówiąc, że bardzo dobrze sobie radzi i w takim tempie będzie mówić bardzo ładnie. Kto wie, może czeka go przyszłość aktora? Zachęcajmy je w ten sposób do dalszej pracy, pokazując jednocześnie skutki. Dobre w tym przypadku są tablice, na których można przyklejać uśmiechy, słoneczka itd. za dobrze wykonane zadania. Kiedy nasza pociecha uzbiera ich odpowiednią ilość, można wręczyć dziecku większą nagrodę.

Pomysłowość. Starajmy się wymyślać coraz to nowe zabawy. Improwizujmy! Niech dziecko samo spróbuje wymyślić jakąś rymowankę, a może wymyślicie własne zasady jakiejś gry? Włączajmy wszystkie zmysły w terapię. Możemy np. zawiązać dziecku oczy i ono będzie zgadywać, co podajemy mu do jedzenia. Oczywiście nazwy produktów muszą mieć jakąś trudność w wymowie.

Czas. Dobierajmy czas ćwiczeń w zależności od tego, z jakim dzieckiem mamy do czynienia. Dużą rolę odgrywa tutaj także wiek. Starsze dzieci wytrzymają dłużej niż młodsze w skupieniu. Dlatego trzeba zadbać również o intensywność i różnorodność ćwiczeń. Najlepiej ćwiczeń rano, kiedy szkrab jeszcze ma dużo energii, wieczorem już może to być dla niego (dla nas też) zbyt nużące.

Korzystajmy z chwili. Nawet idąc na spacer można ćwiczyć. Park to świetne miejsce na takie zajęcia. "Jak szumią drzewa? Jakie dźwięki wydają zwierzęta, które widzisz? Naśladujmy szczekanie psa sąsiadki". Z najprostszych rzeczy można uczynić ćwiczenie.




niedziela, 17 lutego 2013

Jak nauczyć się wymawiać R?

Nie tylko dzieci mają problemy z wymawianiem głoski r. Najważniejsze jest aby ćwiczyć regularnie, a najlepiej zaczerpnąć rady specjalisty. Oto kilka wskazówek:


  • Zataczamy językiem koła wzdłuż zewnętrznej linii ust. Po pięć razy w prawo i lewo.
  • Wypychamy językiem policzki.
  • Oblizujemy językiem zęby po ich wewnętrznej stronie, przy zamkniętych a później otwartych ustach.
  • Żując gumę lub jedząc cukierka, staramy się go przytrzymać językiem przy podniebieniu, zaraz koło górnych zębów.
  • Otwieramy szeroko usta i jeździmy językiem po podniebieniu.
  • Uderzamy językiem o podniebienie wydając dźwięk podobny do stukania kopyt konia.
  • Uderzamy językiem w dziąsła znajdujące się za górnymi zębami.
  • Otwieramy szeroko buzię. Unosimy język do góry i na dół. Tak kilkanaście razy.
  • Otwieramy szeroko usta, wystawiamy język na zewnątrz i unosimy tak wysoko jak to tylko możliwe.
  • Delikatnie gryziemy zębami brzegi języka.
  • Robimy językiem rurkę. Jeśli nie potrafimy, kładziemy na czubku języka kuleczkę zrobioną z papieru, wyciągamy język na zewnątrz jamy ustnej i staramy się tą kuleczkę zdmuchnąć.

  • Staramy się wielokrotnie i bardzo szybko wymawiać jakąś głoskę np. “ttttt”, “kkkkk”, “ddddd”.
  • Powtarzamy szybko zbitki literek np. “bdy pty”, “bda pta”, “bdu ptu”.
  • Mocno dmuchamy na czubek języka uniesiony do podniebienia tuż za zębami. Po tym ćwiczeniu z czasem słychać niewyraźne “tr”.
  • Warczymy naśladując psa “wrrr”, zatrzymujemy konia “prrr”, naśladujemy wrony “kra, kra, kra”


wtorek, 12 lutego 2013

Problem z głoską "r"

Na pewno większość z Was zauważyła, że jednym z najczęstszych problemów u dzieci (ale także u dorosłych!) jest poprawne wymawianie głoski r. U dzieciaków najczęściej mamy do czynienia z substytucją czyli podstawianiem w miejsce r jakiejś innej głoski. Jeśli uda się to zauważyć w odpowiednim czasie i zacząć terapię logopedyczną, zazwyczaj udaje się wywołać głoskę r. U dorosłych jednak to częściej zniekształcanie czyli np. tzw. r francuskie. To w wielkim skrócie. Oto kilka ćwiczeń, które wykonuje się w gabinetach, jednak BARDZO WAŻNE jest to, aby nie działać na własną rękę.

1. Rozciąganie języka wsuwając i wysuwając go do jamy ustnej przy jednoczesnym dotykaniu zębów trzonowych.
2. Wdechy i wydechy przy szeroko rozłożonym języku.
3. Przygryzanie trzonowymi zębami języka, by następnie dotknąć czubkiem podniebienia.
4. Kląskanie, mlaskanie i wysuwanie języka do przodu i do tyłu.
5. Naśladowanie żucia bądź ssania cukierka. Dla dzieci atrakcyjniejszy będzie prawdziwy cukierek ;)
6. Zdmuchiwanie skrawków papierowej serwetki, chusteczki itd. z czubka języka.
7. Ćwiczenia d i t dziąsłowego. Bardzo szybkie wymawianie ciągu ttttt a potem dddd, następnie td,td,td,td, łączenie td z samogłoskami: tda, tda, tda, tda.
8. Wprowadzanie wywołanego r do wyrazów, najpierw osobno, potem do sylab (na początku sylaby, w środku i na końcu) a potem w całym wyrazie i zdaniu. Pomocne są wierszyki logopedyczne, gdzie nagromadzenie wadliwej głoski  jest nasilone, dzięki czemu można intensywniej ćwiczyć.

Powodzenia w ćwiczeniach!

Pomoc:
A. Sołtys-Chmielowicz, Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków 2008.

Źródło fotografii: www. miriada.edu.pl

poezja dykcyjna



Przeczytaj na głos wszystkie wiersze. Zwracaj szczególną uwagę na samogłoski, przesadnie artykułuj. Najlepiej nagraj siebie, odsłuchaj, popraw błędy. W ramach ćwiczeń, zrób to parę razy. Coraz to szybciej.  


Autor nieznany 
Para żubrów z Białowieży
w puszczy jeża wzrokiem mierzy.
Podejrzliwie i ostrożnie.
Pani Żubr się zbliża trwożnie
i tak męża pyta: „Jerzy,
cóż za zwierzę tutaj bieży?
Grzbiet kolcami najeżony,
sterczą igły z każdej strony,
noskiem rusza, je jeżynkę,
spójrz na słodką tę kruszynkę.”
Żubr na żonę popatruje:
„Toż to jeż w ściółce buszuje”
A Żubrzycy, Katarzynie,
widok ten – jeża w jeżynie -
oczy zaszklił i rozjarzył,
bo szkrab mały się jej marzył,
więc mężowi mierzwiąc grzywę
rzuca słowa te lękliwe:
„Bo Żbikowie zza rzeczułki 
wychowują dwie gżegżółki.
Żbik Ci nawet mówił: Żubrze,
Żonie swej żubrzątko zróbże.”
Widzi jednak Katarzyna,
że się Żubr na myśl tę zżyma.
Czując, że nic nie pomoże
tak szepnęła: „Jerzy, może
skoro nie chcesz mieć żubrzątek
…miejmy jeża na początek?”

Siedzi gołąb na gruszy
grucha aż bolą uszy
oczy mruży i grucha
wprost z gołębiego serducha:
„Przeklęty chuligan Stach
pamiętam ptasi mój strach
gdy ten mnie z procy – buch!
Orzechem strzelił w ucho.
Poczułem, że ze mną krucho
otoczył mnie szary puch
a ja ach! a ja – uch!
z gruszy gruch!
dziobem w piach!
Aaa! mój słuch! – ach!
Odtąd ja – gołąb głuchy
gruchaniem swym straszę muchy
zastanawiając się po co
spotkałem ja Stacha z procą?!”

Hanna ProsnakParonomazja

Stoją w przeciągu pociągi
ciągnie ciąg na wylot
wylatuje z pociągu
mały ciągnik
w dół ciągnie go wietrzysko
wie że trzy przeciągi
wystarczą by z ciągnika
ciężkie zrobić złomowisko
złe jest w przeciągach
hulające wietrzysko

poniedziałek, 11 lutego 2013

dykcja alfabetycznie vol.12

Jak na studentki przystało w styczniu i lutym dodawanie postów na bloga zostało odłożone na dalszy plan. Ale za to wracamy z wielkim hukiem. Wkrótce nowości , warsztaty, filmy i inne smaczki łapankowe. Czytajcie i korzystajcie, będzie nam niezmiernie miło!



posłuchaj:


Przeczytaj na głos, przesadnie artykułujemy :

1. Bardzo starannie 

ka ko ke ku ki ky ką kę
kak kok kek kuk kik kyk kąk kęk
kaka koko keke kuku kiki kyky

2. Wolno

kakakakakakakaka
kokokokokokokoko
kekekekekekekeke
kukukukukukukukuku
kikikikikikikikikikikiki
kykykykykykykykykyky

3. Szybko

kakaka
kokokoko
kekeke
kukuku
kikiki
kykyky

4.Robiąc z ust " dzióbek"

 k k k k k k k k k k k k k k k k k k k k 

5.Uśmiechając się

ki ki ki ki ki ki ki ki ki ki ki ki ki ki

6.Robiąc z ust "O"

ko ko ko ko ko ko ko ko ko ko ko 

7. Tekst, wiersz dykcyjny H.Tomaszewska.(z Paszczodźwięki M.Oczkoś)

Kryształowa kaseta kryje kosztowności królewskie
Kiedy kręcisz kluczykiem kłódka kapituluje
Kalejdoskop kolorów!
Koralowe kolie
Kosztowne klamry, księżycowe kolczyki, konochy 
kryształowe,
Korzec kolorowych koralików, 
Krafki, kubeczki kruche, 
Koronki, koiece kwietnie, 
Kuszą kolorami, koronnne klejnoty królów. 

piątek, 1 lutego 2013

Obrazkowa zabawa

 Nie mamy zbyt wiele czasu z powodu sesji, ale staramy się wrzucać w miarę możliwości swoje pomysły na ćwiczenia, zabawy. Swoje pytania i propozycje możecie wrzucać również na naszego maila lub w komentarzach!

Oto jedno z zadań dla dzieciaków w wieku przedszkolnym, które mają problemy z głoskami syczącymi i szumiącymi. Robiłyśmy wiele razy to ćwiczenie z naszymi podopiecznymi, jest to łatwe do zrobienia i przyjemne dla pociech, ponieważ wykorzystujemy obrazki. Przykładowo kładziemy na stole obrazek z drzewem i wężem. Maluch układa wszystkie obrazki zaczynające się od "s" przy wężu, który syczy. Jednocześnie bardzo wyraźnie musi wymówić każdy z wyrazów na karteczce. To samo robimy przy drzewie, z tym, że tam kładziemy obrazki z wyrazami szumiącymi. Można to dowolnie modyfikować w zależności od wady. Miłej zabawy!