wtorek, 12 lutego 2013

Problem z głoską "r"

Na pewno większość z Was zauważyła, że jednym z najczęstszych problemów u dzieci (ale także u dorosłych!) jest poprawne wymawianie głoski r. U dzieciaków najczęściej mamy do czynienia z substytucją czyli podstawianiem w miejsce r jakiejś innej głoski. Jeśli uda się to zauważyć w odpowiednim czasie i zacząć terapię logopedyczną, zazwyczaj udaje się wywołać głoskę r. U dorosłych jednak to częściej zniekształcanie czyli np. tzw. r francuskie. To w wielkim skrócie. Oto kilka ćwiczeń, które wykonuje się w gabinetach, jednak BARDZO WAŻNE jest to, aby nie działać na własną rękę.

1. Rozciąganie języka wsuwając i wysuwając go do jamy ustnej przy jednoczesnym dotykaniu zębów trzonowych.
2. Wdechy i wydechy przy szeroko rozłożonym języku.
3. Przygryzanie trzonowymi zębami języka, by następnie dotknąć czubkiem podniebienia.
4. Kląskanie, mlaskanie i wysuwanie języka do przodu i do tyłu.
5. Naśladowanie żucia bądź ssania cukierka. Dla dzieci atrakcyjniejszy będzie prawdziwy cukierek ;)
6. Zdmuchiwanie skrawków papierowej serwetki, chusteczki itd. z czubka języka.
7. Ćwiczenia d i t dziąsłowego. Bardzo szybkie wymawianie ciągu ttttt a potem dddd, następnie td,td,td,td, łączenie td z samogłoskami: tda, tda, tda, tda.
8. Wprowadzanie wywołanego r do wyrazów, najpierw osobno, potem do sylab (na początku sylaby, w środku i na końcu) a potem w całym wyrazie i zdaniu. Pomocne są wierszyki logopedyczne, gdzie nagromadzenie wadliwej głoski  jest nasilone, dzięki czemu można intensywniej ćwiczyć.

Powodzenia w ćwiczeniach!

Pomoc:
A. Sołtys-Chmielowicz, Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków 2008.

Źródło fotografii: www. miriada.edu.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz